AstraZeneca PLC:s resultatrapport för första nio månader och tredje kvartalet 2017

Positiv forsäljningsutveckling i linje med den portföljdrivna omvandlingen av bolaget

”Våra ekonomiska resultat under kvartalet ligger i linje med förväntningarna och återspeglar bra genomförande på marknadssidan, inklusive stark tillväxt på tillväxtmarknaderna med enastående försäljning i Kina.

Det mest anmärkninsvärda är dock mängden nyheter och godkännanden. I synnerhet kompenserade den positiva utvecklingen för Tagrisso och Imfinzi inom lungcancer, samt benralizumab och tezepelumab inom astma för besvikelsen över de första resultaten från MYSTIC-studien. Det påskyndade godkännandet av Calquence för behandling av en aggressiv form av blodcancer var en viktig milstolpe för ett läkemedel som kommer att bli en hörnsten i vår hematologi-portfölj. Det nya strategiska samarbetet med MSD ger också betydande möjligheter att maximera potentialen för Lynparza.

Grunden är lagd för fortsatt framgång med myndighetsbeslut och övergripande data som har potential att visa hur vår innovationsdrivna strategi och portföljdrivna omvandling kommer att leverera till patienter och aktieägare.”

Ladda ned

Sammanfattning av resultatrapporten på svenska